Dag 5 - Reisverslag uit Białystok, Polen van UitwisselingPolenTheresialyceum2016 - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Białystok, Polen van UitwisselingPolenTheresialyceum2016 - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Sanne

18 April 2016 | Polen, Białystok

Na een lang weekend moesten we eindelijk weer vroeg opstaan, want we hadden weer activiteiten van school. Vandaag gingen we Tykocin bezoeken, een stadje van ongeveer een haf uur van Bialystok en met een paar bijzondere historische items. Na een gezellige een bustrip met de hele groep werden we afgezet bij een Joods-orthodoxe synagoge, die we ook vanbinnen gingen bezoeken. Wat heel bijzonder was dat de belangrijkste teksten van de Thora op de muren geschilderd waren. Vanaf de synagoge hebben we heen en terug gewandeld naar het grootste en enigste kasteel in Paslasie, de provincie waar we zitten. Daar hebben we ook een rondleiding gekregen van de hele geschiedenis en we mochten ook helmen, zwaarden en kogels van zo'n 500 jaar oud dragen, wat bij sommige niet helemaal paste en dus over hun hoofd heen zakte. Maar wandelen naar t kasteel heen en terug was niet genoeg, nee we hadden ook nog een wandeling met een gids door het natuurgebied Narwianski national park tegoed. Weer met een gids. We moesten lopen over een soort houten bruggen en uiteindelijk bij een soort uitkijktoren uitkwamen. Het was een tamelijk gevaarlijke trap naar boven, maar met onze limbodanskunsten en oplettendheid kwamen we er wel en heeft uiteindelijk niemand zn hoofd gestoten aan het soort van luik bovenaan de trap naar de uitkijktoren. Om kwart over 3 waren we alweer terug in Bialystok en heeft iedereen nog een beetje z'n eigen ding gedaan. Jaro, Anne, Anna, Lonneke, Loïc, Aimee en Gür zijn met een aantal van hun uitwisselingsmaatjes naar de atletiekbaan geweest om daar te sporten, sommige gingen naar een winkelcentrum en anderen zijn gewoon bij de hosts thuis gebleven en hebben het daar naar hun zin gemaakt. 'S avonds zijn we om 8 uur met zn allen naar nog naar een bar geweest. Daar hebben we wat gedronken, maar er waren ook wat mensen die toch wel honger begonnen te krijgen en toen zijn we opgesplitst in twee groepen; de ene helft met onder andere Lonneke, David, Job, Joep, Anne, Gür bleef in de ene bar, en de andere helft met Anika, Aimee, Anna, Yannick, Jaro, Loïc, Lian en ik besloot om een eettentje op te zoeken waar we uiteindelijk pizza en frietjes gegeten hebben, wat heel lekker maar vooral gezellig was. Uiteindelijk ging iedereen wel naar huis want we gingen weer een vroege ochtend tegemoet dinsdag.